تبلیغات
حضوری برای ظهور - گفتمان اعتقادی

سئوالات خود را در بخش گفتمان اعتقادی مطرح کنین تا پاسخ داده شود

سئوال

سلام علیکم؛ خیلی از جوانان می پرسند چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود. علت عدم استجابت دعا چیست؟یعنی خدا ما را دوست ندارد. از بس به درگاه خدا دعا کردیم دیگر ناامید شدیم. لطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم.

پاسخ  

 سلام علیکم
پاسخ سئوال شما بطور خلاصه:
اگرما به نقاط مثبت زندگی خود دقت کنیم متوجه می شویم خداوند عنایات بسیاری به ما داشته است ممکن است دعای ما به مصلحت نبوده ویا زمینه استجابت آن فراهم نشده باشد، یا اعمال خودمان مانع استجابت شود به عبارت دیگه شرایطی که برای استجابت دعا بیان شده را رعایت نکره باشیم در هرحال نباید مأیوس شد باید از خداوند بخواهیم آنچه به مصلحت ماست را برآورده سازد.
ما در آینده بحثی مفصل در مورد دعا ، شرایط استجابت دعا ، وعلل عدم استجابت دعا خواهیم داشت


سئوال  

سلام علیکم و رحمه الله
لعنت خداوند بر غاصبان حکومت امیرالمؤمنین ع و قاتلین حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها تا قیام یوم الدین.
سوالی که از خدمت شما داشتم این است که:
1
- چرا با توجه به وجود این همه شواهد و قرائن در خود کتب معتبره اهل سنت اینها زیر بار نمی روند که رهبرانشان چه جنایت بزرگی مرتکب شند؟
  -2
چرا مناظراتی بین علمای ایشان و علمای ما صورت نمی گیرد و بنده این را نمیتوانم هضم کنم که با این کار به وحدت اسلامی ضربه می خورد؟ چون این یک مبارزه علمی و کلامی است.
- 3
اصلا وحدت اسلامی یعنی چه؟ تکلیف ما در مقابل اسرائیلیاتی که برخی از اهل تسنن می گویندچیست؟
- 4
اعتقادات مشترکی نیز بین وهابیون و اهل سنت وجود دارد البته اگر وهابیت را از تسنن جدا ندانیم.
- 5
آیا اکنون نیز مکلف به تقیه هستیم؟ پس چرا آیت الله وحید حفظه الله اینقدر برای فاطمیه تلاش می کنند؟
لطفا پاسخگوی ما باشید
باتشکر

پاسخ  

 سلام
با تشکر از سئوالات شما اما پاسخ شما با اختصار
1-  مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در پاسخ این سؤال مى گوید:« انکار حق ممکن است از سه امر ناشى گردد:
الف- هوا پرستى که سبب مى شود، انسان با شبهات بى اساس، چهره حق را بپوشاند (و به هوى و هوس خویش ادامه دهد، چرا که قبول حق او را محدود مى سازد، از یک سو وظایفى براى او تعیین مى کند و از سوى دیگر محدودیت هایى. امّا هواپرستانى که نمى خواهند، نه آن وظایف را بپذیرند و نه این محدودیت ها را به انکار حق بر مى خیزند، هر چند دلائل آن روشن و آشکار باشد).
ب-  تقلید و پیروى کورکورانه (از دیگران، مخصوصاً از پیشینیان) که آن نیز پرده به چهره حق مى افکند.
ج ـ پیش داورى هاى غلط و اعتقادهاى فاسد پیشین، که در ذهن رسوخ یافته مانع از بررسى و مطالعه بى طرفانه در آیات حق مى گردد، لذا از درک آنها عاجز مى ماند «
بنابراین برخی جاهلند برخی به خاطر تعصب وعناد تن به حق نمی دهند وبرخی به خاطر هواهای نفسانی
2-  مناظرات بین شیعه وسنی از قدیم الایام برگزار می شده والان نیز سالیانه تحت عنوان همایش تقریب در زاهدان در هفته وحدت برگزار می شود
3-  مقصود از وحدت چیست در مطالب قبلی تحت موضوع مذاهب اسلامی-وحدت اسلامی توضیحاتی داده ایم در لینک زیر
http://11414.ir/post/category/36
4-  وجوه مشترک بین اهل سنت و وهابیت هست اما اختلافات زیادی نیز وجود دارد وهابیت تندرو ترین گروه موسوم به اهل سنت هستند وحتی برخی از فرقه های اهل سنت وهابیت را مثل بهائیت می دانند وداخل در مسلمین هم محسوب نمی کنند
5-  احیای فاطمیه امری است که تمام مراجع بر آن تاکید دارند مقام معظم رهبری هم خود عملا در احیای فاطمیه می کوشند و بیان فرموده اند که فاطمیه را باید عاشورایی برپاکنیم آیت الله مکارم وآیت الله وحید وسایر مراجع نیز تاکید بر احیای فاطمیه وباشکوه برگزار شدن آن دارند
چنانچه بازهم سئوالی باقی ماند در خدمتیم
موفق ومؤیدباشید


سئوال

شیطان از بهشت رانده شد پس چگونه حضرت آدم وحوا را فریب داد
آیا شیطان بعد از اینکه حضرت آدم را فریب داد رانده شد یا اینکه ماجرا جور دیگر ی بوده؟

پاسخ  

 با سلام
پاسخ سئوال شما:
اولاً شیطان از بهشت رانده نشده است بلکه از درگاه رحمت الهی رانده شده است
ثانیاً آن بهشتی که شیطان به آن راه ندارد بهشت آخرت می باشد نه بهشت دنیا که آدم و حوا در آن بودند و شیطان آنها را وسوسه کرد
توضیح اینکه : بهشت آدم وحوایکى از باغ هاى پر نعمت و روح افزاى یکى از مناطق سرسبز زمین بوده است، زیرا:
اوّلاً ـ بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانى است که در آیات بسیارى از قرآن به جاودانگى بودنش اشاره شده، و بیرون رفتن از آن ممکن نیست
و ثانیاً ـ ابلیس آلوده و بى ایمان را در آن بهشت راهى نخواهد بود، در آنجا نه وسوسه هاى شیطانى است و نه نافرمانى خدا
ثالثاً ـ در روایاتى که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده این موضوع صریحاً آمده است
یکى از راویان حدیث مى گوید: از امام صادق(علیه السلام) راجع به بهشت آدم پرسیدم امام (علیه السلام)در جواب فرمود: «باغى از باغ هاى دنیا بود که خورشید و ماه بر آن مى تابید، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمى شد» (جَنَّةٌ مِنْ جِنّاتِ الدُّنْیا یَطْلُعُ فِیهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ لَوْ کانَ مِنْ جِنَانِ الآْخِرَةِ ما خَرَجَ مِنْها أَبَداً )
و از اینجا روشن مى شود: منظور از هبوط و نزول آدم به زمین نزول مقامى است نه مکانى، یعنى از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پائین آمد
موفق ومؤیدباشید


سئوال

امام علی (ع):حضرت ولی عصر(عج)که صاحب حکومت جهانی حق است چنان مظلوم است که پیوسته در غربت بسربرده وتنهای تنها زندگی می کند.
سلام خسته نباشید.

من این حدیث شریف رو از کتاب معتبر کمال الدین ج1ص303خوندم.
اینکه حضرت فرمودندتنهای تنها زندگی می کنند منظور چیه؟
این رو میدونم که ایشون بین ماها هستن ولی ما ایشون رو نمی بینیم آیا این به معنای تنهاییست.؟یا اصلا خدا که همواره همراه ایشونه آیا باز هم تنها هستن؟واین که حضرت هم می تونن خداوند رو ملاقات کنند یا مثل حضرت موسی باخدا صحبت کنند.
خیلی ببخشید بیست سوالی شدا!!!!
بسیار سپاسگزارم.

پاسخ  

دوست عزیزسلام
باتشکر از پرسش زیبای شما
پاسخ سئوالات شما بطور خلاصه وفشرده
1-  مظلومیت وغربت امام زمان ارواحنافداه
جذبه های دنیوی و کشش هواهای نفسانی، همیشه انسانها را به این وا داشته که به سمت دنیا طلبان سوق پیدا کنند و در نتیجه، مردان الهی و رهبران دینی کمتر طرفدار داشته باشند و نوعا در غربت و تنهایی به سر برند. انبیاء و امامان معصوم: هر کدام در برهه ای از زمان این تجربه تلخ را داشته اند، از جمله امام زمان ارواحنا فداه این تنهایی و غربت را در دوران غیبت کبری تحمل می کند. لذا امام علی علیه السلام فرمودند : «صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ؛ صاحب این امر، آواره، رانده، تک و تنهاست »
در کتاب مکیال المکارم جلد2 می خوانیم :
بدانكه غربت دو معنى دارد : 1- دورى از خاندان و وطن و شهر و دیار . 2- كمى یاران و اعوان .
و آن حضرت - كه جانم فدایش باد - به هر دو معنى غریب است . پس اى بندگان خدا یاریش نمایید ، اى بندگان خدا او را كمك كنید .
مظلومیت حضرت ناشی از ظلم هایی است که در حق آن حضرت می شود دونوع ظلم در حق امام زمان ارواحنا فداه می شود البته در حق تمام اهل بیت این دونوع ظلم صادق است
الف- ظلم هایی که به شخص امام می شود
ظلم فردی بوسیله گناهان ماست شیعیان ومحبان حضرتش با گناهان خودقلب نازنین حضرتش را به درد آورده وآن حضرت را رنجور مینمایند وشایدزبان حال حضرت در آن زمان این باشد: من از بیگانگان هرگز ننالم كه با من هرچه كرد آن آشنا كرد
ب-  ظلم هایی که به شخصیت امام می شود
ظلم بالاتری که بر اهل بیت علیهم السلام وامام عصر ارواحنافداه شده ومی شود ظلم بر شخصیت و امامت آنها می باشد
هر کدام از ائمه صلاحیت این را داشتند که دنیا را مدیریت کنند ولی این اتفاق در زمان آنها نیفتاد . در زمان آنها به خاطر ضعف مردم و ظلم حاکمان این استعداد که مدیریت جهانی را داشته باشند به فعلیت نرسید و این عبادت را انجام نداند
امامت ایشان هتک شد.وقتی جایگاه امام هتک شود اسلام ضربه می خورد و ارکان ایمان را منهدم می کنند . این ظلم بالاتر از ظلم به شخص است . این ظلم ، ظلم به بشریت است که باعث شد امامت وحاکمیت ایشان به عالم نرسد . جلوی امامت را گرفتند.
2- ملاقات با خدا
منظور از ملاقات پروردگار مسلماً ملاقات حسّى نیست، بلكه منظور یك شهود باطنى و دیدار و ملاقات روحانى و معنوى با خدا است‏ ، كه انسان نسبت به ذات مقدس خدا پیدا مى‏كند واین شهود برای امام که انسان کامل هستند قطعا ممکن خواهد بود.
3-  سخن گفتن خدا
منظور از سخن گفتن خداوند، سخن گفتن با زبان نیست، زیرا سخن گفتن با زبان و از طریق تارهاى صوتى از عوارض جسم است و درباره خداوند كه منزه از جسم و جسمانیات است مفهوم ندارد، بلكه منظور سخن گفتن به وسیله الهام قلبى و یا ایجاد امواج صوتى در فضاست چرا كه خداوند قادر است بر اینكه امواج صوتى را در فضا بیافریند، و این امواج را به گوش انبیاء و پیامبرانش برساند و پیام خود را از این طریق به آنها ابلاغ كند، آنچنان كه قرآن در مورد تكلم با موسى بن عمران دروادى، ایمن گواهى مى‏دهد كه امواج صوتى در آن درخت مخصوص ایجاد شده و موسى را به سوى خود فرا خوانده است.
این سئوال وجواب بزودی در صفحه اصلی سایت گذاشته خواهد شد
موفق ومؤیدباشید

 

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم