تبلیغات
حضوری برای ظهور - مقام والای حضرت زهراء علیها السلام در بیان مفسر بزرگ اهل سنت
شهاب الدین محمود بن عبداللّه حسینى فقیه و مفسر و محدّث بزرگ اهل سنت داراى تألیفاتى مهم از جمله تفسیر مشهور «روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانى» است که معروف به تفسیر آلوسى است. تفسیر روح المعانى  گسترده‏ ترین تفسیر و جامع ‏ترین آن در نوع خود، میان اهل سنت مى‏ باشد.
آلوسی در تفسیر روح المعانی در مورد مقام والای حضرت زهراء سلام الله علیها می گوید:

«وَ الَّذِی أَمْیَلُ إِلَیْهِ - أَنَّ فَاطِمَةُ الْبَتُولُ أَفْضَلِ النِّسَاءِ المتقدمات والمتأخرات مِنْ حَیْثُ إِنَّهَا بَضْعَةُ

رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ تَعَالَى عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ بَلْ وَ مَنْ حیثیات أَخَّرَ أَیْضاً ، وَ لَا یعكر عَلَى ذَلِكَ الْأَخْبَارِ

السَّابِقَةِ لِجَوَازِ أَنْ یُرَادَ بِهَا أَفْضَلِیَّةِ غَیْرِهَا علیها مِنْ بَعْضِ الْجِهَاتِ وبحیثیة مِنْ الحیثیات - وَ بِهِ یُجْمَعُ

بَیْنَ الْآثَارُ - وَ هَذَا سَائِغُ عَلَى الْقَوْلِ بِنُبُوَّةِ مَرْیَمَ أَیْضاً إِذْ البضعیة مِنْ رَوْحِ الْوُجُودِ وَ سَیِّدُ كُلِّ مَوْجُودُ لَا

أَرَاهَا تُقَابِلُ بِشَیْ‏ءٍ وَ أَیْنَ الثُّرَیَّا یَدٍ»

نظر من این است كه فاطمه بتول، أفضل از تمام زنان اولین و آخرین است از جهت این‌كه او پاره تن رسول الله صلی الله علیه و‌‌ سلم است و از سایر جهات هم همین‌گونه است.

حتی اگر ما قائل شویم كه حضرت مریم نبی بوده باز هم فاطمه أفضل از او است؛ زیرا پاره تن روح وجود عالم هستی و پاره تن سید تمام موجودات است [یعنی رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ سلم)] و با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. چه زمانی می‌تواند این دست‌های بشری به ستاره ثریا برسد؟


پی نوشت:

1. آلوسی؛ روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم؛ ج‏2؛ ص: 150


تاریخ : جمعه 22 اسفند 1393 | 05:07 ق.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم