تبلیغات
حضوری برای ظهور - پای درس امام صادق علیه السلام(سعد ونحس ایام)

پرسش مُفَضَّل بن عَمْرو درباره ساعات سَعْد و نَحْس‏ از امام صادق علیه السلام

یكى از شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام «مفضّل بن عمرو» بود كه آثارى از دروس امام را از خود باقى گذاشته است.
روزى مفضَّل بن عمرو از استاد خود پرسید: آیا ساعات سعد و نحس كه طالع بینان و منجّمان تعیین مى‏كنند صحّت دارد؟!
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر چه از جادوگرى باشد محكوم به بطلان است و خداوند سحر را نهى كرده است.
مفضَّل بن عَمْرو گفت: ساعات سعد و نحس را بیشتر منجِّمان تعیین مى‏كنند و آنها جادوگر نیستند.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: آن قسمت از علم نجوم كه ادعا مى‏كند كه مى‏تواند ساعات سعد و نحس را تعیین نماید جادوگرى است، و مثل سایر قسمتهاى جادوگرى محكوم به بطلان مى‏باشد، و خداوند هر نوع جادوگرى را نهى كرده است.
مفضَّل بن عمرو پرسید: پس تمام كسانى كه از قدیم تا امروز عقیده به ساعات سعد و نحس داشته‏اند داراى عقیده‏اى باطل بوده اند؟!


امام علیه السلام فرمودند: بلى اى مفضَّل، امّا در زندگى انسان ساعات مساعد و غیر مساعد هست.
مفضَّل بن عمرو اظهار كرد اگر چنین باشد چه فرق با ساعات سعد و نحس كه منجمّان تعیین مى‏نمایند، مى‏كند
سعد و نحس ناشى از مزاج آدمى است‏
امام صادق علیه السلام فرمودند: « ساعات سعد و نحس كه منجّمان تعیین مى‏كنند از روى قواعد جادوگرى است. امَّا ساعات مساعد و نامساعد كه در انسان هست مربوط به مزاج آدمى مى‏باشد و ربطى به جادوگرى ندارد ».
در هر كس هر چند روز یكبار، و گاهى در یك شبانه روز از لحاظ مزاجى وضع مساعد یا غیر مساعد پیش مى‏آید و علَّتش این است كه خون و خلط (مزاج) در وجود آدمى همواره به یك حال نیست، و درساعات روز و شب فرق مى‏نماید، و بعضى از اعضاى درونى بدن در ساعات روز و شب كارهائى را به انجام مى‏رسانند كه متشابه نمى‏باشد. و این موضوع را در ازمنه قدیم مى‏دانستند و یكى از كسانى كه به این موضوع پى برد بُقراط پزشك بود، و او گفت: كبد در بدن چندین كار را به انجام مى‏رساند ولى آن كارها را در لحظه واحد به انجام نمى‏رساند، بلكه به انجام رسانیدن هر كار از طرف كبد موعدى دارد. و این ترتیب كه از طرف كبد براى كارها داده مى‏شود در وضع مزاج ما در چند روز و گاهى در یك شبانه روز مؤثّر مى‏باشد.
براى این كه به تو بگویم كه چگونه ساعات سعد و نحس در وجود ما هست نه به آن شكل كه جادوگران مى‏گویند مى‏گویم كه در یك شبانه روز غلظت خون ما تا یك پنجم و حتّى یك چهارم ممكن است فرق بكند، به این معنى كه در بامداد كه براى نماز خواندن از خواب بیدار مى‏شویم غلظت خون ما یك پنجم و حتّى یك چهارم كمتر از زمانى باشد كه بعد از كارهاى روزانه قصد داریم كه بخوابیم.
این موضوع در حال ما مؤثر مى‏شود و ما را گاهى بى نشاط یا كم نشاط مى‏كند.
در نتیجه در یك شبانه روز هنگام كمى غلظت خون ممكن است نشاط داشته باشیم و هنگام فزونى غلظت خون بى نشاط شویم.
كسانى كه دچار تنگى نفس هستند اگر داروى درمان تنگى نفس را در نیمه شب بخورند اثرش بیش از آن است كه همان دارو را هنگام روز به مصرف برسانند.
زیرا در شب در وجود آنها كیفیّتى ایجاد مى‏شود كه اثر دارو را دو چندان مى‏كند، براى این گونه اشخاص نیمه شب براى خوردن دارو یك ساعتِ سعد است چون كمك مؤثر به رفع ناراحتى ناشى از تنگى نفس مى‏كند، و گرچه با خوردن یك دارو در نیمه شب تنگى نفس درمان نمى‏پذیرد، اما ناراحتى در موقع شب از بین مى‏رود و آن كس كه مبتلا به تنگى نفس مى‏باشد مى‏تواند بخوابد.
بعضى از غذاهائى كه ما مى‏خوریم براى ما سعد است و بعضى دیگر نحس. غذاهائى كه ما را بعد از خوردن كسل و سنگین نمى‏كند، و مانع از كار ما نمى‏گردد و بعد از خوردن آنها احساس قوّت و هم سبكى مى‏كنیم غذاهائى است كه مى‏توان گفت سعد است.
اما غذاهائى كه بعد از خوردن ما را سنگین و كسل مى‏كند به طورى كه نمى‏توانیم كار كنیم، اغذیه نحس مى‏باشد. چون در ما آثار منفى به وجود مى‏آورد.
چنین است اى مفضَّل مسأله سعد و نحس در زندگى ما، و در خارج از حدود مسائل مربوط به مزاج ما سعد و نحس وجود ندارد.

منبع: امام شناسی جلد18



طبقه بندی: مباحث اعتقادی،
برچسب ها: امام صادق علیه السلام، سعد ونحس، ایام، تفال، مزاج،
تاریخ : چهارشنبه 19 بهمن 1390 | 11:08 ب.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم