تبلیغات
حضوری برای ظهور - پیامبر رحمت برای مؤمنین یا برای همه؟


در آیه 107 سوره مبارکه انبیاء می خوانیم:
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم.
اما در آیه 61 سوره مبارکه توبه می خوانیم:
وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِىَّ وَ یَقولونَ هُوَ اذُنٌ قُلْ اذُنُ خَیْرٍ لَكُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ امَنوا مِنْكُمْ وَ الَّذینَ یُؤْذونَ رَسولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ الَیم
  چرا در این آیه فرموده است كه پیغمبر اكرم رحمت است براى خصوص مؤمنین واقعى است حال آنكه در آیه 107 سوره مبارکه انبیاء مى‏فرماید:و ما تو را نفرستادیم مگر اینكه رحمت براى همه عالمیان باشى. 
پیغمبر رحمت است براى عموم مردم یا رحمت است براى خصوص مؤمنین؟

جوابش واضح است و آن را از مثلى كه خود پیغمبر اكرم ذكر كرده‏اندبیان می کنیم

پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله می فرمایند: مَثَلُ ما بَعَثَنِىَ اللَّهُ مِنَ الْهُدى‏ كَمَثلِ الْغَیْثِ‏ مَثَل من و آنچه خداوند مرا به آن مبعوث فرموده- یعنى رسالت و بعثت و دعوت من- مَثَل باران است.

باران بر همه زمینها على‏السّویّه مى‏ریزد ولى زمینها خودشان اختلاف دارند. بعد زمینها را سه قسم كرد، فرمود: بعضى از زمینها شنزار هستند، باران مى‏ریزد اما از این طرف كه‏ مى‏ریزد از آن طرف فرو مى‏رود. یك روز كه بگذرد و یك آفتاب بیاید، انگار بارانى نیامده. از این طرف آب آمده، از آن طرف آب منتقل شده و زیر زمین رفته و این زمین یك ذره از این آب استفاده نكرده است. گروهى از مردم چنین هستند.
زمینهاى دیگرى هست كه خیلى سفت و سنگستان است. احیاناً گودال است و آب را در خودش نگه مى‏دارد و فرو نمى‏برد. یك حوضِ آب است و آب را نگه داشته. خود آن زمین از آن آب استفاده نمى‏كند ولى آدمها، حیوانها، مرغها، چرنده‏ها و پرنده‏ها مى‏آیند از این آب استفاده مى‏كنند. وسیله است براى استفاده كردن دیگران، ولى خودش استفاده نمى‏برد. بعضى از مردم هم این‏جورند. اینها آنچه را كه خداوند به وسیله من فرستاده است- قرآنِ من، دستورها و سنن من- در خودشان جمع مى‏كنند مثل یك حوض آب، براى دیگران بیان مى‏كنند و دیگران استفاده مى‏كنند اما خود آن بدبختها هیچ استفاده نمى‏كنند. یك حوض آب هستند؛ دیگران از این حوض آب استفاده مى‏كنند ولى خود حوض كه از آب استفاده نمى‏كند.
مى‏بینید دهها هزار حدیث حفظ است و اینها را براى مردم دیگر مى‏گوید و آنها مى‏گویند پاى منبر فلان‏كس بودم یك حرفى شنیدم، از آن وقت كه این حرف را شنیده‏ام من دیگر چنین مى‏كنم. اما او خودش به حرف خودش عمل نمى‏كند. مثل یك آدمى است كه چلوكبابى باز كرده و روزى پانصد ظرف چلوكباب به مردم مى‏دهد و خودش یك ظرف هم نمى‏خورد. مردمِ دیگر از این چلوكبابى استفاده مى‏كنند اما خود این آقاى چلوكبابى آخرش مى‏رود نان و پنیر مى‏خورد.
اما سرزمین سومى هست، زمینى كه خاك حسابى دارد، باران مى‏آید، این جور خاكها باران را مثل یك ظرف آب نگه نمى‏دارد، بلكه در خودش جذب مى‏كند اما رد هم نمى‏كند. در این زمین است كه شما مى‏بینید گلها و گیاهها و سبزه‏ها مى‏روید، این زمین است كه بعد از مدتى مى‏بینید سبز و خرّم و پر از گل و گیاه شد.
بنابراین پیغمبر اكرم آیا رحمت است تنها براى همین زمینى كه در آن گیاه و سبزه روییده است یا براى همه؟ او براى همه رحمت است، یعنى بالقوه براى همه رحمت است، چون باران كه فقط براى این زمین نمى‏آید، روى همه زمینها مى‏بارد.
وَ ما ارْسَلْناكَ الّا رَحْمَةً لِلْعالَمینَ‏ ما تو را نفرستادیم مگر رحمت براى همه عالمیان.
پیغمبر نیامده كه فقط سلمان و ابوذر را هدایت كند، پیغمبر آمده ابوجهل و ابولهب را هم هدایت كند اما آن كه از این پیغمبر استفاده مى‏كند سلمان است و ابوذر و مقداد و عمار و ...، آنهاى دیگر استفاده نمى‏برند وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ امَنوا مِنْكُمْ
مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى ج‏26 صفحه371


طبقه بندی: پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله،
برچسب ها: پیامبر، رحمت، مؤمنین، رحمه للعالمین، آیات قرآن،
تاریخ : دوشنبه 24 بهمن 1390 | 12:56 ق.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم