تبلیغات
حضوری برای ظهور - شخصیت و شیوه رفتار امام امیرالمؤمنین علیه السلام در کلام امام راحل

ضمن عرض تسلیت ایام رحلت جانسوز رهبرکبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله علیه وتبریک میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام

در این ایام که ایام رحلت معمار انقلاب پیرجمارن است گوشه و کنار سخنان پیر امام راحل  بیان می شود تا صدای خمینی کبیر دوباره در گوشها طنین انداز شود و کمی در سخنان حکیمانه او تدبر وتامل بیشتری کنیم 

شخصیت امام امیرالمؤمنین علیه السلام

درباره شخصیت على بن ابیطالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت كنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا على- علیه السلام- یك بشر ملكى و دنیایى است كه ملكیان از او سخن گویند یا یك موجود ملكوتى است كه ملكوتیان او را اندازه گیرى كنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانى خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزارى مى‏خواهند به معرفى او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته ‏اند تا ما مهجوران را آگاه كنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت كرده ‏اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولى‏ آن است كه از این وادى بگذریم و بگوییم على بن ابیطالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست كه مى‏ توان از آن یاد كرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست
كدام شخصیت مى ‏تواند ادعا كند كه عبداللَّه‏ است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیاى عظام و اولیاى معظم كه على- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست كه حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است. و كدام شخصیت است كه مى‏ تواند ادعا كند از خردسالى تا آخر عمر رسول اكرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحى و حامل آن بوده است جز على بن ابیطالب كه وحى و تربیت صاحب وحى در اعماق روح و جان او ریشه دوانده.
 پس او بحق عبداللَّه است و پرورش یافته عبداللَّه اعظم است.1


شیعه على (ع) تابع مرام و شیوه وى


آنهایى كه شیعه این مرد بزرگ هستند البته نمى‏ توانند مثل او باشند، خود ایشان هم فرمود شما قدرت این را ندارید، حتى قدرت همین زهد ظاهریش را، چه برسد به معنویاتش، لكن نباید ما گمان كنیم كه ما شیعه امیرالمومنین- سلام اللَّه علیه- هستیم. و خود او در دعاى كمیل و سایر ادعیه هایش و در روشش آن‏طور خوف از خدا داشت، و آن‏طور از عاقبت مى‏ ترسید كه منعكس شده است این در دعاى كمیل و در حالات او و ما اصلًا دنبال این مسائل نباشیم و بگوییم ما شیعه هستیم. آن‏طور بسط عدالت، اگر موفق‏ شده بود، كرده بود كه الگو شده بود براى همه حكومت‏ هاى عالم، نگذاشتند.
ما بگوییم شیعه هستیم و خداى نخواسته ظلم بكنیم، نمى ‏شود این.
اگر در روایات فرموده‏ اند كه پیروان على، اهل سعادتند، باید ما ببینیم ما پیرو هستیم یا نیستیم؟ ما به وظایفمان، حتى به همان وظایف صورى‏ مان عمل مى‏ كنیم یا نمى ‏كنیم؟


حفظ انقلاب و دفاع از دستاوردهای انقلاب وظیفه آحاد ملت ایران

ما در این جمهورى اسلامى چه كردیم و چه مى ‏خواهیم بكنیم؟ و با ما چه كردند و چه خواهند كرد؟ شما ملت عزیز با قدرت خودتان، با ایمان خودتان، با تحولى كه درتان واقع شد، دست تبهكاران را در داخل و دست غارتگران را كه از خارج دراز شده بود قطع كردید. شما یك حكومت طاغوتى را برداشتید و به جاى او یك حكومت اسلامى گذاشتید. شمایى كه این كار را كردید باید دنبالش باشید تا نگهش دارید، نمى ‏شود كه انسان یك كارى بكند و نیمه كاره رهایش كند.
 امروز كه اسلام و جمهورى اسلامى در دست شما و ما و همه ملت ایران امانت است، اگر چنانچه خلاف بكنیم، خلاف مصالح جمهورى اسلامى بكنیم، خلاف مصالح اسلام بكنیم، به این امانت خیانت كردیم، و در پیشگاه مقدس حق تعالى مجرم و خائن هستیم.
خیانت همه ‏اش این نیست كه منافقین مى‏ كنند، آنها هم یك قسمش است.

خیانت آن نیست كه صدام مى‏ كند، آن هم یك قسمش است. آنهایى كه در داخل با اسم‏هاى مختلف ضربه مى‏ خواهند بزنند به اسلام و با اسم امور مختلفه ‏اى به حكومت اسلامى مى ‏خواهند ضربه بزنند، اینها هم خیانت كردند. گاهى خیانت اینها راه را باز مى‏ كند براى این كه آنهایى كه مثل صدام و منافقین هستند راهشان باز بشود و خیانت بالاتر را بكنند.

درنظرگرفتن مصالح اسلام نه مصالح شخصی

ما كه مى‏ گوییم كه مسلمان هستیم، شیعه على بن ابى طالب هستیم، باید ببینیم كه شیوه على بن ابیطالب چى بود. همین على بن ابیطالب كه رسول خدا او را به جاى خودش نصب كرد، بیست و چند سال براى مصالح اسلامى موافقت كرد با اشخاصى كه به عقیده او غاصب مقام بودند، براى این كه مصالح اسلام اقتضا مى‏ كرد. اگر حضرت آن وقت مى ‏خواست معارضه بكند، اسلام در خطر بود. مایى كه مى‏ گوییم مسلمان هستیم، باید مصالح اسلام را در نظر بگیریم، نه مصالح شخصى خودمان را. باید ببینیم كه امروز ضربه زدن به مجلس شوراى اسلامى، ضربه زدن به شوراى نگهبان، ضربه زدن به‏ رئیس جمهور، ضربه زدن به دولت اسلامى، این مى‏ سازد با شیعه بودن با على بن ابیطالب؟ آن بیست و چند سال براى مصالح اسلامى موافقت كرد، بچه هایش را به جنگ فرستاد .

 امروز مصالح اسلامى اقتضا مى‏ كند كه همه ما با هم باشیم، هر روز یك نغمه ‏اى بلند نكنیم براى تضعیف دولت، براى تضعیف مجلس، براى تضعیف شخصیت‏ها.2

-----------------------------------------------------------------

 1  - صحیفه امام، ج‏14، ص: 348

 2  - صحیفه امام، ج‏19، ص: 66




طبقه بندی: مناسبتها،
برچسب ها: امام خمینی، رحلت، امام امیرالمؤمنین علیه السلام، حکومت، کلام امام راحل،
تاریخ : شنبه 13 خرداد 1391 | 12:23 ق.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | عاشقان روح الله

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم