تبلیغات
حضوری برای ظهور - مطالب اسفند 1391

 با توجه به اینکه، عید نوروز یک عید طبیعى در جهان آفرینش است؛ فصل زمستان پایان مى گیرد، بهار همراه با حیات طبیعت به فرمان خدا شروع مى شود، شکوفه ها و برگها و گلها بر شاخسار درختان آشکار مى گردد و نشاط و جنبش و حرکت در تمام عالم حیات آغاز مى شود، همگام و همراه شدن با این پدیده عالمِ آفرینش، همگامى با سنّت هاى الهى است.
نکته قابل توجّه این که مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنّت ملّى در میان ایرانیان و کشورهاى دیگرى درآمده که قسمت قابل ملاحظه اى از آن، در شمار امورى است که اسلام بر آن، (به صورت کلّى) تأکید نهاده است. مانند: نظافت، خانه تکانى، کمک به ارحام و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند براى تهیّه لباس و وسایل اوّلیّه زندگى که در سالهاى اخیر در کشور ما ایران به صورت سنّت «هفته نیکوکارى» درآمده است و بسیار پرثمر و مفید است.
دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورتها و بیرون ریختن غم و اندوه ها از دل و آماده شدن براى فعّالیّت هاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اینها; این امور و مانند آن جنبه هاى مثبت مراسم نوروزى است.
ولى گاه پاره اى از آداب و رسوم شرک آلود، یا گناه آلود دیده مى شود که افراد باایمان و خردمند باید آنها را ترک گویند، مانند آتش افروختن در شب چهارشنبه آخر سال (به نام چهارشنبه سورى) و دست زدن به کارهاى خطرناکى که همه سال ضایعه هاى زیادى براى جوانان و نوجوانان به بار مى آورد و امثال آن.

در مجموع، عید نوروز و مراسم آن، هم به خاطر بعضى روایات و هم به خاطر آثار مثبتى که دارد، نباید حذف شود، ولى باید بعضى از مراسم منفى و ناپسندِ آن را کنار گذاشت. این است روش اولوالالباب و صاحبان اندیشه!1

عید نوروز فرصت مناسبی برای صله رحم و نظافت و امثال آن و تفکر در مورد عظمت خدا در نو شدن طبیعت است ولی اگر به کارهای خرافی نظیر مراسم چهارشنبه سوری و سیزده بدر دچار شود، قطعاً مورد رضایت خداوند نخواهد بود.

مقام معظم رهبری در جواب سؤالی درباره عید نوروز فرموده اند:
«اسلام با آداب و سنن ملت های مختلف سر جنگ ندارد. گرچه که در اسلام آداب و سنن خاصّی هست، هیچ اشکالی ندارد که ملّت های گوناگون در کنار آداب و سنن اسلامی، آداب و سننی را که از قرن ها تجربه یا عادت یا به هرحال از گذشتگانشان به ارث برده اند، حفظ کنند. تنها یک شرط باید مورد ملاحظه قرار بگیرد و آن این است که این آداب و سنن ملّت ها با روح اسلام منافاتی نداشته باشد و هدف گیری حرکت اسلامی را مختل نکند...
می دانیم که هدف اصلی اسلام عبارت است از به کمال رساندن معنوی انسان ها که این هم در سایه تحقق یک اجتماع بر معنای توحید، عملی است و لا غیر... هر سنتی در جامعه که با این جهت گیری مخالفت بکند، با اسلام مخالف است و اسلام آن را قبول نمی کندو....»

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در جواب این سئوال که : نظر مبارک شما در مورد برپایی مراسم عید نوروز چیست ؟ و از دیدگاه دینی چه جایگاهی دارد؟ فرموده اند:

اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته اند که حوادث تاریخی مطلوب ویا پیروزی هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می آید.
ثانیاً: به موازات این عید سنّت های حسنه و کارهای پسندیده ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورتها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است.
ولی باید از آمیخته شدن این امور مثبت با خرافات و گناهان خودداری کرد.

از جمله این خرافات شب چهارشنبه سوری است که هیچ مدرکی برای آن نیست و تفاوتی با سایر چهارشنبه ها ندارد و ضایعات فراوانی هر سال در آن ایجاد می شود از جمله نقص در بدن یا آسیب رسیدن به بیماران قلبی و عصبی و زنان باردار؛که نمی توان این ها را نادیده گرفت و گفت این مراسم جزء آداب نیاکان است، چرا که مصداق سخن مشرکان در آیه 23 سوره مبارکه زخرف خواهد شد.
« إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ» «ما پدران خود را بر آئینى یافتیم و به آثار آنان اقتدا مى ‏كنیم.»
پریدن از روی آتش و تبادل سرخی و زردی و امثال آن قطعاً از خرافات می باشد.
بسیاری از خرافات منتهی به شرک می شود زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می گیرد و سلامتی به آن می دهد که این عقیده مساله توحید افعالی را زیر سوال می برد البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد
 همچنین روز سیزدهم فروردین که می تواند آثار مثبتی از جمله گردش در طبیعت و دیدن آثار عظیم خلقت خداوند و تفریح سالم داشته باشد و نباید آن را با خرافاتی از جمله نحس دانستن آن و پایمال کردن زراعت مردم به این بهانه و ارتکاب گناهان آلوده کرد.
با توجّه به نکات فوق باید اعتدال را در مورد این عید در نظر گرفت؛ از طرفی نباید آن را به طور کامل نفی کرد زیرا آثار مثبت فراوانی دارد و نه هر چیز را که به نام عید نوروز انجام می شود پذیرفت. «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطا (البقرة / 143 ) »2.
-------------------------------------------------------------------
1- برگرفته از مفاتیح نوین؛ آیت الله مکارم شیرازی
2-
برگرفته از استفتاء ات سایت آیت الله مکارم شیرازی





طبقه بندی: مناسبتها،
برچسب ها: عید نوروز، خرافات، چهارشنبه سوری، سیزده،
تاریخ : یکشنبه 20 اسفند 1391 | 12:15 ق.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

شاید همیشه در میان انسان‏ها و اقوام مختلف، فال نیك و بد رواج داشته است، امورى را به «فال نیك» مى ‏گرفتند و دلیل بر پیروزى و پیشرفت كار مى ‏دانستند، و امورى را به «فال بد» مى ‏گرفتند و دلیل بر شكست و ناكامى و عدم پیروزى مى ‏پنداشتند.

در حالى كه هیچ گونه رابطه منطقى در میان پیروزى و شكست با این گونه امور وجود نداشت، و مخصوصاً در قسمت فال بد، غالباً جنبه خرافى و نامعقول‏ داشته و دارد.
این دو گر چه اثر طبیعى ندارند، ولى بدون تردید اثر روانى مى‏ توانند داشته باشند، «فال نیك» غالباً مایه امیدوارى و حركت است ولى «فال بد» موجب یأس و نومیدى و سستى و ناتوانى.
شاید به خاطر همین موضوع است كه: در روایات اسلامى از «فال نیك» نهى نشده، اما «فال بد» به شدت محكوم گردیده است.
در حدیث معروفى كه از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده:
 تَفَأَّلُوا بِالْخَیْرِ تَجِدُوهُ: «كارها را به فال نیك بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید»1 جنبه اثباتى این موضوع منعكس است.

و در حالات خودِ پیغمبر صلى الله علیه و آله و پیشوایان اسلام علیهم السلام نیز دیده مى‏ شود كه گاهى مسائلى را به فال نیك مى‏ گرفتند، مثلًا در جریان برخورد مسلمانان با كفار «مكّه» در سرزمین «حدیبیه» مى‏ خوانیم هنگامى كه «سهیل بن عمرو» به عنوان نماینده كفار «مكّه» به سراغ پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و حضرت صلى الله علیه و آله از نام او آگاه گردید، فرمود:
 قَدْ سَهُلَ عَلَیْكُمْ أَمْرُكُمْ: «یعنى از نام سهیل من تفأل مى ‏زنم كه كار بر شما سهل و آسان مى‏ گردد»
2.

دانشمند معروف «دمیرى» كه از نویسندگان قرن هشتم هجرى است، در یكى از نوشته‏ هاى خود اشاره به همین مطلب كرده مى ‏گوید: این كه پیامبر صلى الله علیه و آله فال نیك را دوست مى ‏داشت، به خاطر آن بود كه انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام برمى‏ دارد و هنگامى كه امید خود را از پروردگار قطع كند، در راه شرّ خواهد افتاد و فال بد زدن مایه سوء ظن و موجب انتظار بلا و بدبختى كشیدن است3.
اما از فال بد كه عرب آن را «تطیّر» و «طیره» مى‏ نامد، در روایات اسلامى- همان طور كه گفتیم- شدیداً مذمت شده، چنان كه در قرآن مجید نیز كراراً به آن اشاره گردیده و محكوم شده است4.
از جمله در حدیثى مى‏ خوانیم: پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود:
الطِّیَرَةُ شِرْكٌ: «فال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمى دانستن) یك نوع شرك به خدا است».5

و نیز مى‏ خوانیم: اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام صادق علیه السلام فرمود:
الطِّیَرَةُ عَلى‏ ما تَجْعَلُها إِنْ هَوَّنْتَها تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَها تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ‏تَجْعَلْها شَیْئاً لَمْ‏تَكُنْ شَیْئاً: «فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‏ پذیرى، اگر آن را سبك بگیرى كم اثر خواهد بود، و اگر آن را محكم بگیرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت»6.
در اخبار اسلامى از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده است كه: راه مبارزه با فال بد، بى ‏اعتنائى است.
از پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله نقل شده كه فرمود:
ثَلاثٌ لایَسْلَمُ مِنْها أَحَدٌ الطِّیَرَةُ وَ الْحَسَدُ وَ الظَّنُّ.

قِیلَ فَما نَصْنَعُ؟ قالَ: إِذا تَطَیَّرْتَ فَامْضِ وَ إِذا حَسَدْتَ فَلاتَبْغِ وَ إِذا ظَنَنْتَ فَلاتُحَقِّق:
 «سه چیز است كه هیچ كس از آن سالم نمى ‏ماند (و وسوسه‏ هاى آن در درون قلبِ غالب اشخاص پیدا مى‏ شود) فال بد و حسد و سوء ظن.
عرض كردند: پس چه كنیم؟
فرمود: هنگامى كه فال بد زدى اعتنا مكن و بگذر و هنگامى كه حسد در دلت پیدا شد، عملًا كارى بر طبق آن انجام مده و هنگامى كه سوء ظن پیدا كردى آن را نادیده بگیر»7.
عجیب این است كه: موضوع فال نیك و بد، حتى در كشورهاى پیشرفته صنعتى و در میان افراد به اصطلاح روشن‏فكر، و حتى نوابغ معروف وجود داشته و دارد، از جمله در میان غربى‏ ها ردّ شدن از زیر نردبان، افتادن نمكدان و هدیه دادن چاقو به شدت به فال بد گرفته مى‏ شود!
البته وجود فال نیك همان طور كه گفتیم مسأله مهمى نیست بلكه غالباً اثر مثبت دارد، ولى با عوامل فال بد همیشه باید مبارزه كرد و آنها را از افكار دور ساخت و بهترین راه براى مبارزه با آن تقویت روح توكّل و اعتماد بر خدا در دل‏ها است، همان طور كه در روایات اسلامى نیز به آن اشاره شده است8.

----------------------------------------------------------------------------
1- « میزان الحكمة»، جلد 3، صفحه 2353، دار الحدیث، طبع اول-« المیزان»، جلد 19، صفحه 77، انتشارات جامعه مدرسین قم.
2- « مناقب»، جلد 1، صفحه 203، انتشارات علامه، قم، 1379 ه ق-« بحار الانوار»، جلد 20، صفحه 333-« مجمع البیان»، جلد 9، صفحه 197، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، بیروت، طبع اول، 1415 ه ق-« المیزان»، جلد 18، صفحه 267 و جلد 19، صفحه 77، انتشارات جامعه مدرسین قم.
3- « سفینة البحار»، جلد 2، صفحه 102، انتشارات كتابخانه نسائى-« مستدرك سفینة البحار»، جلد 6، صفحه 619، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1419 ه ق. 
4- مانند سوره یس، آیه 19- نمل، آیه 47 و آیه مورد بحث. 
5- « المیزان»،، جلد 19، صفحه 78، ذیل آیه مورد بحث، انتشارات جامعه مدرسین قم-« بحار الانوار»، جلد 55، صفحه 322- تفسیر« قرطبى»، جلد 7، صفحه 266، مؤسسة التاریخ العربى بیروت، 1405 ه ق- تفسیر« ابن كثیر»، جلد 2، صفحه 512، دار المعرفة بیروت، 1412 ه ق. 
6- « المیزان»، جلد 19، صفحه 78، ذیل آیه مورد بحث، انتشارات جامعه مدرسین قم-« كافى»، جلد 8، صفحه 197، دار الكتب الاسلامیة-« وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 361، و جلد 22، صفحه 404، چاپ آل البیت-« بحار الانوار»، جلد 55، صفحات 310 و 322.
7-  « بحار الانوار»، جلد 55، صفحه 320-« المیزان»، جلد 19، صفحه 78، انتشارات جامعه مدرسین قم-« میزان الحكمة»، جلد 3، صفحه 2354، دار الحدیث، طبع اول-« فرائد الاصول»، جلد 2، صفحه 37، مجمع الفكر الاسلامى، قم، طبع اول، 1419 ه ق.
8- برگرفته از تفسیر نمونه، ج‏6، صفحه: 379





طبقه بندی: مباحث اعتقادی،
برچسب ها: تفال، تطیر، فال نیک و بد، خرافات،
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391 | 11:51 ب.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم